Kaubamärgi saaga: miks ideid tuleb ametlikult kaitsta

26. sept. 2025

Kaubamärgi saaga: miks ideid tuleb ametlikult kaitsta

2025. suvel sattusime olukorda, mis osutus meile väärtuslikuks õppetunniks. Meie hotellist vaid 500 meetri kaugusel alustas tegevust uus majutuskoht nime all Old Hapsal Apartment. Nimi kõlas harjumuspäraselt – juba viis aastat oleme Haapsalus pakkunud majutus- ja toitlustusteenust nime all Old Hapsal Hotel. Samamoodi nagu hortensiad meie hotelli ees on saanud osaks meie identiteedist, on ka nimi midagi sellist, mille nimel oleme teinud palju tööd ja mille kaudu meid teatakse.

    Nime sarnasuses tegi tundlikuks asjaolu, et Old Hapsal Apartment’i asutaja oli osalenud varem mitmes meie sõprade ja tuttavatega peetud aruteludes, kus arutati avatava hotelli detaile: alates fassaadi värvist kuni tubade arvu, aia kujunduse ja hotelli nimeni. Nagu sellistes seltskondades ikka, visati välja palju ideid ja nimesid. Mõni jäi kõlama, mõni mitte. Üks nendest nimepakkujatest oli ka Old Hapsal Apartment asutaja. Kas just tema pakutud nimeversioon oli see, mis lõpuks kasutusse läks, ei ole täna enam kellegil täpselt teada ega meeles – autorlus oli pigem ühiselt jagatud.

    Aastate jooksul on ta aga ise end sageli nimetanud meie hotelli “ristiemaks”. Kuna see roll tundus talle oluline ja andis rõõmu, siis lubasime tal seda ka kasutada – meie jaoks polnud see toona probleem.

    Olukord võttis aga hiljem teise pöörde: sama isik püüdis esmalt registreerida Old Hapsal Apartment kaubamärgi Patendiametis. Kui me selle vaidlustasime (kuna meie kaubamärk oli registreeritud juba 7. juulil 2023), järgnes uus katse – registreerida uus ettevõte Old Hapsal Studio nime all, seekord disainiteenuste klassis, mis kuulub tema igapäevase valdkonna, naisterõivaste loomise ja tootmise, juurde. Seda me vaidlustada ei taha ja ei saagi – naiste kleite meil õmblema hakata pole plaanis .

    Mis sellest loost õppida?

    • Varasem õigus loeb. Kaubamärgi seaduse järgi saab õiguse see, kes on märgi esimesena registreerinud.
    • Heauskne idee ei anna eelist. Kui keegi mõtleb nime või toote välja, aga ei registreeri seda, võib hiljem olla juba liiga hilja.
    • Patendiamet enam automaatselt ei kontrolli. Tänaste seaduste järgi peab iga ettevõtja ise jälgima, kas keegi püüab registreerida tema brändiga sarnast nime või märki. Vastuväited ja vaidlustused on ettevõtja enda kohustus.
    • Registreeritud ja menetluses olevate kaubamärkide kohta saab järgi vaadata Patendiameti lehelt, toksides sisse kasvõi paar sõna oma kaubamärgi nimest.
    • Külaliste eksitamine on tõsine risk. Me ei ole nõus, et keegi, kes aastaid hiljem siseneb samasse valdkonda analoogse nime ja sama teenusega, naudib meie poolt tehtud töö vilju ja tekitab reaalset segadust klientide seas.

    Meie järeldus

    Old Hapsal Hotel on oma valdkonnas tuntud kaubamärk. Oleme investeerinud igapäevasesse külalislahkusesse, töötajate koolitusse, sündmuste korraldamisse, kestlikkusse ja rahvusvaheliste klientide toomisse Haapsallu.

    See lugu kinnitas meile veel kord üht: kui sa arvad, et nimi või toode kuulub sulle, siis registreeri või patenteeri see kohe. Ainult nii saad kindel olla, et see jääb sinu kätte.

    old hapsal hotel
    Close
    Close